Spring til indhold
Ouvert’ (2018-2019) for orchestra

Ouvert’ (2018-2019) for orchestra

Ouvert' uropførelse
photo from the premiere in Musikhuset Aarhus, October 1st 2020

Interview

af Solveig Lindeskov Ingendahl, Edition·S, august 2020

I Ouvert’ skaber Allan Gravgaard Madsen musikken af nogle af de elementer, som almindeligvis foregår uden publikums opmærksomhed – før de første toner klinger i koncertsalen. Værket uropføres af Aarhus Symfoniorkester torsdag den 1. oktober, og indleder et større samarbejde mellem orkestret og komponisten.

Ouvert’ er jo taget af ordet ouverture, altså åbning,” lægger Allan Gravgaard Madsen ud.

“Min opgave her var jo at lave en lille mini-forret til en koncert, og jeg tænkte, at det kunne være sjovt at se på, hvad det egentlig er, musikerne gør: De kommer ind, de sætter sig ned, de åbner noden, de stemmer orkestret, så kommer dirigenten ind og SÅ begynder musikken.”

Allan Gravgaard Madsen har i særlig grad sat fokus på det at åbne noden. Det gør musikerne igen og igen i et musikalsk forløb koreograferet på tværs af orkestret, hvor bevægelsen og lyden af bladvendingerne udgør selve musikken i de første par minutter af Ouvert’.

(fortsættes nedenfor)

“En virkelig mærkelig oplevelse.

Erling Østergaard, rejserier.dk, 3. oktober 2020

Åbne instrumenter

“Når musikerne endelig tager deres instrumenter op, så spiller de kun på deres åbne instrumenter,” fortæller Gravgaard Madsen videre.

“Blæserinstrumenterne omdannes til åbne rør, som musikerne puster luft gennem, strygerne spiller kun på instrumenternes åbne strenge. Senere hvor stykket udvikler sig og tonerne begynder at indfinde sig, så spilles kun åbne intervaller som kvinter – og lige som værket skal til at åbne sig, så slutter det brat i en stor dejlig A-dur akkord.”

Allan Gravgaard Madsen anerkender, at det kan være lidt grænseoverskridende, at nogle af musikerne næsten slet ikke spiller på deres instrument i løbet af stykket, men han mener samtidig, at et symfoniorkester netop kan rumme det hele.

“Jeg er dybt fascineret af, at et orkester består af 70 til 110 individuelle mennesker, som på en måde opløses i orkestret og bliver én stor organisme med det mål at formidle noget for et publikum,” fortæller han og fortsætter:

“Jeg kan godt lide at arbejde med solo- og gruppedynamikken i orkesterklangen, som en slags forgrund og baggrund. Ligesom det at lege med det rumlige inde i selve orkestret er spændende. Det gør jeg også i Ouvert’. Jeg forsøger at lave noget, som på en kærlig måde kan belyse orkestret på en anden måde end man umiddelbart er vant til. Både som orkestermusiker og publikum. Den intention håber jeg, at de forstår,” siger han og tilføjer: “Og jeg skal også nok være der og tage imod, hvis de synes, det er åndssvagt.”

(fortsættes nedenfor)

Åbningen, hvor musikerne vender blad i takt, har både en flot og overraskende effekt – til publikums moro.”

Ole Straarup, Stiften, 2. oktober 2020

Musikalsk aha-oplevelse

“Nu afslører jeg måske for meget af værkets elementer, men værket slutter på en A-dur akkord ret brat og ud af den hænger førsteoboen videre med tonen A. En tone, som man forhåbentligt genkender fra stemningsritualet, der normalt indleder en koncert.”

“I Ouvert’ skal der så også stemmes og så skal orkestret gå direkte videre til det næste værk, som til denne koncert er Beethovens 7. Symfoni. Symfonien starter på en A-dur. Forhåbentlig sker der det, at publikum hører Beethovens første A-dur som en del af mit værk eller som et ekko derfra, før det går op for dem, at det faktisk er Beethoven.”

“Det er ikke sikkert, at det fungerer sådan, men jeg kan godt lide at lege med publikums forventninger og hvis jeg kunne snyde publikums forventninger bare en lille smule, så er den aha-oplevelse, de får lige i det sekund, det hele værd.”

Del af et længere samarbejde

Ouvert’ markerer som nævnt indledningen af et længere samarbejde mellem Allan Gravgaard Madsen og Aarhus Symfoniorkester. Han er tilknyttet som huskomponist i en årrække og skal skrive i alt fire værker til orkestret. “Som komponist er jeg privilegeret på den måde, at jeg i de sidste år har dyrket – og nu med Aarhus Symfoniorkester kan dyrke – de tætte og langvarige samarbejder, hvor der er ro til at udforske ting sammen. Det er især i kontakten med musikerne og deres faglighed, at jeg lærer allermest.”

Næste gang der står Allan Gravgaard Madsen på nodestativerne hos Aarhus Symfoniorkester, bliver det noget ganske andet end torsdagens indledende Ouvert’. Han skriver i øjeblikket på en Concerto Grosso for strygekvartet og orkester, som Aarhus Symfoniorkester uropfører med amerikanske JACK Quartet som solister i 2022.

”Ouvert’” er Allan Gravgaard Madsens første rigtige orkesterværk for Aarhus Symfoniorkester i hans tid som huskomponist for orkestret. Og man ønsker sig netop mere af hans lydunivers efter at have overværet denne urpremiere.”

Rachel Einarsson, Jyllands-Posten, 2. oktober 2020

fakta:

  • Uropførelse: Aarhus Symfoniorkester med Marc Soustrot (dirigent), 01.-02.10.2020, Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus,  og Viborg Katedralskoles Hal.
  • Instrumentation: 3.2.3.2 / 4.3.3.(1) / timp / perc (2) / strygere (12.10.8.6.4) + solo strygekvartet
  • Varighed: ca. 6:30

Bestilt af Aarhus Symfoniorkester med støtte fra Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening / KODA Kultur.